Entrevista a Roger Esmel – Graduat en Medicina

El Roger Esmel enguany s’ha graduat en Medicina, de manera que des de llavors i fins al febrer estarà estudiant a temps complet pel MIR 2016. Tot i així, ha pogut trobar un lloc a la seva agenda per a parlar-me sobre què és ser metge avui en dia.

Comencem amb unes preguntes per conèixer-te una mica més, tens algun lloc preferit?

La platja quan no hi fa sol.

Tot i que ara estàs amb el MIR, has trobat alguna lectura que puguis recomanar-nos?

Justament aquesta setmana he començat a llegir un llibre que tenia pendent des de fa molt temps: Utopia, de Thomas Moore. És un clàssic de la literatura política que critica el sistema que hi havia en l’època que es va escriure (segle XVI). Proposa i descriu un sistema polític alternatiu basat en la propietat comú dels béns, també en contrast amb el sistema actual de propietat privada.

Tens algun grup de música preferit?

Els amics de les arts. No et sabria dir el per què, però des del primer concert en què els vaig veure, a Palamós, i sense abans conèixer-los de res, que m’encanten.

I alguna persona que admiris?

Jo no sóc creient, però he de dir que una de les persones que més admiro és un mossèn, el Josep Lluís. És el mossèn de la parròquia que cedeix els locals de l’esplai on he fet de monitor els últims 7 anys i un dels fundadors dels Bombers de Barcelona. És una persona que ha viscut molts anys a l’Àfrica i que té uns valors i una visió de la vida que fan que sempre que parles amb ell surtis veient les coses d’una manera diferent.

Passant més a l’àmbit científic i mèdic, què és el que més t’agrada i desagrada de la ciència?

El que m’agrada és que és la manera de conèixer i conèixer-nos; podríem dir que la ciència hi és en tot… o quasi tot. Suposo que el que no m’agrada són les dificultats per accedir-hi, que de cada cop són més, sobretot de caire econòmic, per a estudiar-la.

Per què Medicina? Ets dels que als 5 anys ja sabia que volia ser metge?

Jo mai m’havia plantejat fer medicina. Durant el Batxillerat volia estudiar Treball Social i per altra banda també m’agradaven molt totes les carreres de ciències com biotecnologia o biologia; vaig trobar que medicina era un punt mig entre les dues. Ara veig que no em podria dedicar a cap altra cosa que no fos la medicina.

Quina especialitat t’agradaria poder triar i perquè?

És la pregunta estrella que tothom em fa i que jo també em faig a mi mateix. No ho tinc del tot clar, serà segurament una especialitat mèdica i no quirúrgica i d’entre elles em criden molt la neurologia, la cardiologia o pediatria. Però això fins el dia que anem a Madrid a triar no se sap…

Què en penses de la organització del sistema sanitari?

No és una pregunta curta de respondre… es poden dir moltes coses bones del nostre sistema sanitari i també algunes de negatives.

Per començar, la qualitat de l’assistència que presta i la seva universalitat són el seu valor principal, encara que des de fa uns anys estan sent molt afectades per una sèrie de polítiques de dretes i de retallades. També la formació dels estudiants i sobretot la dels residents, amb molt bona reputació; encara que això no és suficient pel govern de l’estat, que vol canviar el model formatiu tot i que diverses societats científiques i els estudiants hi estem posicionats en contra.

Pel que diu la gent que es dedica a analitzar la qualitat de l’assistència sanitària, en els nostres hospitals cada dia s’ofereix un servei de millor qualitat i centrat en el pacient, alhora que esta augmentant molt el volum de publicacions científiques que surten d’aquests centres.

Si em preguntes alguna part negativa, m’agradaria destacar una mica un problema que afecta als metges joves en el món laboral, és a dir, el que seré jo, si hi ha sort, d’aquí menys d’un any.

Fa no massa va sortir una notícia sobre el sou dels metges joves, dient que cada dia és més precari, alhora que els horaris dels residents són de lluny més extensos del que està establert pel sistema sanitari, fent jornades laborals molt superiors a les 8h diàries i, en algunes especialitats, sense lliurar el dia després d’haver-se quedat treballant tota la nit de guàrdia. El problema més gros d’això és que la tendència és a reduir cada dia més els sous i a augmentar les hores de feina.

En aquest context no sorprèn trobar articles que parlen sobre el volum de metges joves en tractament psiquiàtric. De fet aquest últim any, la OMC (Organización Médica Colegial) publicava que el nombre de metges joves atesos per problemes de salut mental o per una addició ha augmentat més d’un 60%, sent actualment entre un 10 i un 12% de tots els metges joves en actiu.

La situació és prou il·lustrativa. Evidentment el meu ideal de funcionament no és precisament aquest però malauradament les coses no sembla que hagin de millorar gaire.

Quina seria la teva feina perfecte en un futur?

Després de la resposta que he donat en la pregunta anterior és difícil defensar que la meva feina perfecta és just aquesta, però resulta que sí.

Si hagués de pensar les característiques d’una feina ideal per mi, seria una en la que em senti realitzat, que em doni al·licients per millorar com a professional i que em permeti tenir temps per dedicar-me a la meva vida personal. Per mi l’ideal seria poder treballar en un hospital públic.

Ara que has acabat la carrera, has pensat que potser n’hauries d’haver triat alguna altra?

No crec en les vocacions, però ara mateix no m’imagino fent res més. Segueixo tenint l’espineta del Treball Social i en general tots els temes d’educació, però no canviaria la medicina per cap altra.

A quines persones recomanaries la carrera de medicina?

Com a experiència personal li recomanaria a tothom. Ara bé, com a professió has de tenir molta motivació, paciència i posar molta passió per a poder enfrontar-te a situacions que sovint són emocionalment complexes. També és cert que per ser un bon metge t’han d’agradar les relacions humanes i el contacte amb la gent i no oblidar que l’objectiu principal de la feina gira entorn a ells.

Moltes gràcies Roger i molta sort a tu i a tota la teva promoció en el MIR!

Imatge cedida per Roger Esmel

Responder

